اخر الاخبار
رئيس مجلس الادارة سامية ابراهيم ،رئيس التحرير علاء القهوجي
الرئيسية » سياسة » الحل .. والمستحيل :

الحل .. والمستحيل :

===============
بقلم : سامى ابورجيلة

– سنة 1977 وبعد زيارة السادات لإسرائيل اتجنن القذافي وهاجم مقر البعثة الدبلوماسية المصرية فى طرابلس و اصدر قرار بطرد ربع مليون مصري كانوا شغالين فى ليبيا ونظم مظاهرة لاقتحام الحدود المصريه !! …
لم تسكت مصر على ذلك وقامت فوراً يوم 21 يوليو 1977 بعمليات قصف جوية لكل القواعد الليبية وغزو بري احتل شرق ليبيا بالكامل فى 3 ايام فقط وكان الطريق مفتوح لاحتلال طرابلس نفسها .. بكى القذافي ولغى كل قرارته .. فرجع الجيش المصري يوم 24 يوليو بعد 3 ايام فقط .. و لم يكررها مرة أخرى هل أحد فى العالم قدر يلوم مصر او يوقع علينا عقوبات دولية ؟ طبعا لأ … لان كان فيه ضرر حقيقي وقع على مصر.

– بعد اذاعة فيديو ذبح اخواتنا الاقباط المصريين في فبراير سنة 2015 فى ليبيا لم تنتظر مصر .. بل قصفت منشأت داعش فى ليبيا قصف عنيف .. ولم تجرؤ داعش ان تتعرض لاي مصري تاني في ليبيا .. هل أحد في العالم قدر يعترض؟ ليه لان كان فى ضرر حقيقي واقع على مصر.

– بعد حادث مقتل 29 قبطي في حادث اتوبيس دير المنيا في سنة 2017 واعلان مسئولية مجلس شوري المجاهدين عنه .. قامت مصر بقصف مقرات التنظيم فى درنة فى ليبيا .. ومن وقتها لم يجرؤ التنظيم على الاقتراب من اي هدف مصري .. وأيضا لم يعترض احد عالمياً … بسبب وقوع ضرر على مصر.

– السؤال … ما موقف العالم لو أن مصر قصفت سد النهضة اليوم ؟
هل هناك اي ضرر حالي واقع على مصر ؟ اغلب العالم هيعتبروه اعتداء على دولة ذات سيادة ولم تتسبب لك فى اي ضرر حتى هذه اللحظة .. وسنضع أنفسنا تحت ضغط وعقوبات دولية لن تتخيلها … واعتقد ان هذا مايريدونه ويسعون اليه ، ويستفزونك من أجله حاليا .. كل اللى هيحصل ساعتها انهم هيرمموا السد تاني بسرعة .. وكمان تحت حماية دولية وبتمويل دولي !
وساعتها مستحيل تقدر تقصفه تاني او حتى تعترض على تشغيله أو ملئه
يعني مينفعش تقصفه قبل ما يشتغل لانه لم يضرك نهائي. (و ده يفسر كمية التصريحات الاستفزازية من الاثيوبيين .. بإختصار بيستفزوك عشان توصل للنقطة دي) ركزوا معايا

– ومستحيل برضو تقدر تقصف السد بعد ملئه … لإنك هتدمر السودان وممكن هتدمر بلدك كمان.

– إذا ماهو الحل .. الحل انك تستمر فى الحلول الدبلوماسية … ولكن تتدخل بقوة كاسحة فور وقوع اي ضرر عليك .. يعني لو حصتك فى المياه قلت او اتقطعت … وده اللي هيحصل طبعا في بدء الملء .. لو حجزوا فى خزان السد مليار او اتنين متر مكعب مياه .. ساعتها لك حق تتدخل عسكرياً و المياه دي هتجرف ركام السد المنهار نهائياً فيستحيل اصلاحه تاني .. ولكنها لن تتسبب بأضرار جسيمة لا للسودان ولا لمصر ، وهنا لن يلومك احد ولن تتعرض لأي عقوبات دولية .. لأنك تضررت بالفعل ولجأت لكل الوسائل الدبلوماسية طوال سنوات.

– باختصار السد ده تهديد وجودي لمصر لا يمكن نسمح بتشغيله (استمراره يجعل حصتنا من المياه دوماً تحت رحمتهم و شروطهم وانهياره يدمر السودان ومصر)… يجب التعامل معه حالياً بحكمة و رصانة .. حتى لا يتحول لكمين مرعب لنا … إذا الموضوع مش لعبة .. ولا هيتحل بالصراخ ودعوات الحرب .. ده مصير مصر لقرون قادمة
لكن
الحكاية أكبر من أثيوبيا ، والموضوع بيتلخص في جملة “حرب المياه”
وده صراع وراءه قوى عالمية بتستخدم دول إقليمية في تنفيذه مثله مثل الصراع على الغاز الذى نراه حاليا في المتوسط

وهذا يعود بنا مرة أخرى لجملة “من النيل للفرات” الحلم الإسرائيلي

•إسرائيل بتحاول السيطرة على الأنهار الكبرى زي نهر النيل ونهر الفرات من أجل أن تسيطر في المستقبل علي الدول الكبرى أصحاب الحضارة التى لها وزنها في المنطقة مثل مصر والعراق وتتحكم في قراراتهم وسياستهم ، لكن تفعل ذلك بدون ماتظهر في الصورة ، وتستخدم في سبيل تحقيق هدفها دول إقليمية مثل تركيا وأثيوبيا ، لذلك تجد تركيا إختلقت نزاع مع العراق عن طريق بناء تركيا لسد أليسو العملاق على نهر دجلة والتى لو تركيا بدأت في ملئه سيؤثر علي تدفق المياه للعراق .

ونفس الوضع بالنسبة لـ سد النهضة التى قامت أثيوبيا ببنائه والتى لو قامت أثيوبيا بملئه بنفس الطريقة التى تصر عليها سيؤثر حتما علي حصة مصر المائية .

إذا الموضوع كبير وتم التخطيط له من فترة وله علاقة بإستراتيچية السيطرة علي الدول الكبرى في المنطقة ، والذى يحاول يسطح الأمور ويصور إن هذاةمجرد نزاع بين مصر وأثيوبيا ، إما أنه غير متفهم وواعى للعبة الكبيرة ، او أنه بيضحك عليك علشان يوصلك إن بلدك ضعيفة ومش قادرة تاخد قرار مع دولة مثل أثيوبيا!!

إنت بتواجه مخطط كبير للسيطرة عليك والتحكم في قرارك عن طريق مياه النيل من دول كبرى ، وسواء أثيوبيا بالنسبة لمصر أو تركيا بالنسبة للعراق ما هم إلا أداه لتنفيذ المخطط ده وبيأتمروا بأوامر الدول الكبرى اللي بتشغلهم .

كل المطلوب منك في الملف ده إنك تقف جنب بلدك وتدعمها لأن هي اللي تحت أيديها كل الأوراق وعارفة تتحرك أمتى و إزاي ، وقادرة تواجه المخطط ده وتتغلب عليه زي ما واجهت وقامت بالتغلب على مخططات أكبر منه كانت بتستهدف الدولة بجميع أركانها ومؤسساتها مش بس مياه النيل .
حفظ الله مصر من كيد الكائدين
—————————————–
سامى ابورجيلة

ارسال :

عن Yomna Mosbah

اضف رد

لن يتم نشر البريد الإلكتروني . الحقول المطلوبة مشار لها بـ *

*

x

‎قد يُعجبك أيضاً

على ضوء المستجدّات الوبائيّة في فلسطين، دعوات لتأجيل الانتخابات التشريعية

على ضوء المستجدّات الوبائيّة في فلسطين، دعوات لتأجيل الانتخابات التشريعية   عبده الشربيني حمام   أكّد رئيس الوزراء الفلسطيني، محمد اشتية، هذا الأسبوع أنّ نسبة إشغال المستشفيات ووحدات العناية المركزة ...